چگونه یک طرح تجاری آمازون بنویسیم؟

داشتن یک طرح کسب و کار مناسب به شما کمک می کند تا اهداف کسب و کار خود را شناسایی کنید و برای رسیدن به آنها بدانید که چه کاری باید انجام دهید. همین امر در مورد اداره یک تجارت آمازون FBA نیز صدق می کند.

مطمئناً، برخی از فروشندگان می توانند نیم نگاهی به آن داشته باشند و موفق باشند، اما بهتر است با یک برنامه مشخص وارد شوید تا شانس بازدهی سرمایه خود را به حداکثر برسانید.

در این مقاله، به این خواهیم پرداخت که یک طرح کسب و کار چیست، چرا شما به یک طرح تجاری برای کسب و کار آمازون خود نیاز دارید، و اینکه الگویی برای خودتان ایجاد کنید.

طرح کسب و کار چیست؟

یک طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا در فرآیند و چالش های اداره یک کسب و کار – به خصوص در مراحل ابتدایی راه اندازی- یک راهنما داشته باشید. طرح شما نمای کلی از کسب و کار شما، اهداف کسب و کار شما، نحوه برنامه ریزی شما برای دستیابی به آن اهداف و برنامه های رشد برای آینده را ارائه می دهد.

یک طرح کسب و کار مناسب شامل اطلاعاتی مانند خلاصه اجرایی، شرح شرکت، طرح و تحلیل بازاریابی، برنامه های مالی و پیش بینی ها می شود.

چرا برای کسب و کار آمازون خود به یک طرح تجاری نیاز دارید؟

یک طرح تجاری که به درستی فکر شده باشد به شما کمک می کند تا در آینده در صورت نیاز به رشد، تامین مالی را تضمین کنید. سرمایه‌گذاران می‌توانند ببینند که شما ایده‌ای واضح از اینکه کسب‌وکارتان چیست، چه چیزی می‌تواند ارائه دهد، چگونه مشتریان را به دست می‌آورد، چگونه سود ده است و به کجا می‌تواند در آینده برسد در اختیار دارید.

از طرح کسب و کار خود به عنوان یک نقشه راه برای رسیدن به کسب و کار خود به جایی که می خواهید باشید استفاده کنید. با گذشت زمان و رشد کسب و کارتان، می توانید برنامه خود را بر اساس موفقیت ها و شکست های خود تنظیم کنید.

الگوی طرح تجاری آمازون FBA

قبل از شروع فروش در آمازون، مدتی را برای ایجاد یک طرح تجاری سنجیده صرف کنید. در این بخش، ما به شما نشان خواهیم داد که چه چیزی می توانید در برنامه خود بگنجانید.

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی برای خلاصه کردن نکات کلیدی طرح تجاری شما و معرفی کسب و کار شما به سرمایه گذاران یا ذینفعان استفاده می شود. به طور خلاصه توضیح دهید که کسب و کار شما چه می کند، مدل های کسب و کاری که در آمازون دنبال می کنید و هر اطلاعات مهم دیگری.

این به خواننده می گوید که چرا باید به خواندن طرح کسب و کار شما ادامه دهد. آن را متقاعد کنید – به یک مشکل در بازار فعلی اشاره کنید و توضیح دهید که چگونه کسب و کار شما آن را حل می کند.

با این که این بخش اولین بار در طرح کسب و کار شما خواهد بود، معمولاً در آخر به عنوان راهی برای خلاصه کردن کل  آن نوشته می‌شود.

توصیف شرکت

این بخش باید شامل تمام اطلاعات مربوط به کسب و کار شما، از جمله اطلاعات تأسیس آن، مانند ساختار قانونی، تاریخ تشکیل کسب و کار، اعضای آن، ماموریت شرکت و مکان آن باشد.

از آنجایی که شما یک کسب و کار آمازون را اداره می کنید، ذکر کنید که کدام مدل(های) تجاری را دنبال می کنید. به عنوان مثال، فروشندگان آربیتراژ، برندهای برچسب خصوصی، فروشندگان عمده فروشی، dropshipping و غیره.

هدف کسب و کارتان، مشتریان شما، محصولاتی که ارائه می دهید یا می خواهید ارائه دهید، اهداف اصلی کسب و کارتان و نقاط عطفی که به آن دست یافته اید را بیان کنید.

برنامه ی بازاریابی

این بخش برای درک اینکه دقیقاً برنامه بازاریابی شما برای تجارت آمازون FBA شما چیست، حیاتی است. چگونه برای بازاریابی کسب و کار و محصولاتی که ارائه می کنید برنامه ریزی می کنید؟ آن طرح را در اینجا شرح دهید.

چگونه مشتریان را به سمت محصولات خود در آمازون سوق خواهید داد؟

  • تبلیغات آمازون PPC
  • تبلیغات خارج از آمازون
  • تبلیغ رسانه های اجتماعی

در اینجا چند سوال اضافی برای پاسخ دادن در این بخش وجود دارد.

  • بودجه بازاریابی ماهانه شما چقدر است؟
  • هزینه تخمینی هر فروش
  • ACOS و ROAS را هدف قرار دهید
  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

تحلیل رقبا

این بخش رقبای شما را مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر شما یک فروشنده هستید، رقبای شما سایر فروشندگان آمازون خواهند بود که همان محصولات شما را فهرست می کنند. اگر محصولی با برچسب خصوصی بفروشید، رقبای شما برندهای دیگری خواهند بود که محصولات مشابه یا مشابه را ارائه می دهند.

رقبای برتر خود را که احتمالاً بیشتر با آنها رقابت خواهید کرد، شناسایی کنید.

  • چه محصولاتی را ارائه می دهند؟
  • فروش آنها چقدر است (از پیشاهنگ جنگل برای تخمین فروش استفاده کنید)؟
  • نقاط قوت و ضعف رقیب شما چیست؟
  • قیمت آنها چگونه است؟
  • آنها محصولات خود را از کجا تهیه می کنند (از پایگاه داده تامین کننده برای کمک به یافتن این اطلاعات استفاده کنید)؟
  • بازخورد فروشندگان و رتبه بندی محصول آنها چگونه است؟
  • آیا می توانید خدمات بهتر و محصول بهتری ارائه دهید؟

برنامه عملیاتی

برنامه عملیاتی نشان می دهد که چگونه کسب و کار خود را اداره می کنید و همه چیزهایی را که در بخش های قبلی ارائه شده است اجرا می کنید. چگونه به اهداف خود خواهید رسید؟ چه سیستم ها یا فرآیندهایی را برای کمک به اجرای کارآمدتر کسب و کار خود پیاده سازی خواهید کرد؟

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید در برنامه عملیاتی خود بگنجانید:

عملیات ذخیره سازی و تکمیل: آیا شما سفارشات را در انبار خود ذخیره و انجام خواهید داد یا از Fulfillment by Amazon استفاده خواهید کرد؟
منبع یابی محصول: چگونه و از کجا موجودی را تهیه می کنید؟ اگر فروشنده هستید، محصولات را از خرده فروشان و برندها تهیه می‌کنید. اگر لیبل خصوصی می فروشید، از تولیدکنندگان و تامین کنندگان تهیه می کنید.
نرم افزار: آیا کسب و کار شما برای اجرا و رشد به نرم افزار نیاز دارد؟ به عنوان مثال، Jungle Scout طیف وسیعی از ابزارها را در اختیار فروشندگان قرار می دهد که می توانند از آنها برای اجرا و رشد Ama خود استفاده کنند

آماده سازی و تدارکات: آیا به فضایی برای آماده سازی و بسته بندی محصولات خود برای آمازون نیاز دارید؟ اگر چنین است، ممکن است بخواهید از یک مرکز آمادگی آمازون استفاده کنید.
کنترل کیفیت: اگر محصولاتی را از خارج از کشور تهیه می کنید، باید از یک شرکت کنترل کیفیت شخص ثالث برای بازرسی محصولات خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که برای فروش آماده هستند.
مدیریت و ردیابی موجودی: چگونه موجودی خود را مدیریت می‌کنید و می‌دانید چه زمانی نیاز به تکمیل موجودی دارید؟ از Inventory Manager استفاده کنید تا به شما اطلاع دهد که چه زمانی در حال اتمام است و چه زمانی باید دوباره سفارش دهید.
خدمات مشتری: چگونه به سوالات مشتری و/یا درخواست های بازگشت رسیدگی می کنید؟
حقوقی و حسابداری: آیا ساختار کسب و کار شما درست است و آیا سیستم یا حسابداری برای مدیریت سود و زیان خود دارید؟ سیستمی مانند تجزیه و تحلیل فروش می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کسب و کار شما در هر ماه چقدر درآمد دارد و چقدر ضرر می‌کند.

مدیریت و سازمان

این بخش سازمان شما، تجربه و مهارت هر یک از اعضا و نقشی که در کسب و کار ایفا می کند را برجسته می کند.

ذکر کنید که شما و/یا سایر اعضای سازمان چگونه شرکت را رشد خواهید داد و از موفقیت آن اطمینان حاصل کنید.

برنامه مالی

بخش برنامه مالی جایی است که وضعیت مالی دقیق کسب و کار را برجسته می کنید. ارقام دقیق فروش، سود و زیان، پیش بینی ها، هزینه ها و اهداف مالی را شامل می شوید.

اگر می‌خواهید برای کسب‌وکارتان تأمین مالی کنید، این بخش باید تا حد امکان دقیق باشد تا سرمایه‌گذاران احتمالی بتوانند عملکرد کسب‌وکار شما را ببینند.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید در این بخش گنجانده شوند:

  • برنامه بازپرداخت وام ها یا خطوط اعتباری موجود، از جمله مانده ها و پرداخت های ماهانه
  • صورت سود و زیان
  • ترازنامه
  • صورت جریان وجوه نقد
  • مخارج
  • جریان های درآمد
  • تجزیه و تحلیل سربه سر

ضمیمه

با اینکه این بخش ضروری نیست، می‌توانید از آن به عنوان مکانی برای درج هرگونه اطلاعات دیگری که در بخش های دیگر ارائه نکرده اید استفاده کنید. از این بخش به عنوان مکانی برای توصیف کسب و کار خود با جزئیات بیشتر استفاده کنید، مانند:

  • خطوط تولید
  • اختراعات و علائم تجاری
  • مواد بازاریابی
  • طرح های محصول و بسته بندی
  • قراردادها یا قراردادها
  • سابقه اعتباری
  • اطلاعات تماس